boekenmobiel
| boekenwinkeltje | vorming | gevleugelde verhalen | samenwerken | contact | verwanten | home

> Vorming
> Workshops

 

 

Vorming: met Alice in wonderland

Vorming voor scholen en bibliotheken, organisaties uit socio-culturele sector en jeugddiensten.

Overzicht vormingsaanbod

1.
Informatieve avond 'lezen en voorlezen met kinderen'.
Op een speelse, interactieve manier krijgen volwassenen toegang tot de wereld van kinder-en jeugdboeken.

Er
wordt uitgebreid verteld over 'ontluikende geletterdheid'. Dat is een term voor het wegwijs maken in de boekenwereld.
Waarom is het belangrijk dat je boeken voorleest aan kinderen?
Welke boekjes bied je op welke leeftijd aan?
AVI-methode: wat is dat? Hoe kan ik helpen als ouder?
Help, mijn kind zit met een probleem, hoe help ik het erover te praten?
Welk boekje past bij mijn kind?
Hoe kunnen we samen genieten van het voorlezen?
En nog veel meer zoals:
- Verhalen om bij weg te dromen
- Boekengroeimeter met illustraties van originele boeken voor peuters en kleuters
- Toverformule voor het vertellen en voorlezen.

2.
Sprookjes en verhalen vertellen
Iedereen kan vertellen. Iedereen kan plezier beleven aan vertellen.

"Sinds vijftien jaar werk ik als vertelster van verhalen en sprookjes. Ik vertel, afhankelijk van het seizoen of jaarfeest, verhalen voor jong en oud. In een tijd waarin de TV een centrale rol vervult, zijn verhalen een ware verademing. Veel kinderen en ook volwassenen ervaren een vertelling als een innerlijke zoektocht. Men kan zijn eigen verbeelding laten werken. Ik sta er zelf van versteld, hoe fijn mensen het vinden om naar een verhaal te luisteren."

Volwassenen, d.w.z. ouders en grootouders, mensen die met kinderen werken krijgen een inleiding in de wereld van verhalen en sprookjes.
Welke sprookjes/verhalen vertellen we, aan wie en wanneer?
Waar komen sprookjes vandaan? Waarom zijn ze belangrijk?
Hoe vertel ik?
Hoe kan ik de juiste sfeer creëren, de aandacht van de kinderen krijgen?
Het belang van rituelen.
Stemgebruik en inleving. En nog veel meer.

De voorbije jaren gaf ik vertelsessies in opdracht van Provincie Oost-Vlaanderen, Vlaamse Gemeenschap, bibliotheken en andere verenigingen.

3.
De kracht van verhalen

Er is geen vraag of er past een verhaal bij of verhalen kunnen wonderen doen.
Ik kreeg al opmerkelijke vragen: een kalligrafiegroep die bijzondere teksten zoekt voor haar leden, een vzw van adoptieouders die een avond rond adoptieverhalen wil, begeleiders van jongeren met psychische problemen die helende verhalen zoeken. Kleuteronderwijzers die samen met hun kleuters een verhaal willen maken rond de 4 elementen.
Een opdracht kan een uitdaging zijn, het begin van een nieuw verhaal!


Praktisch:
Infoavonden, projecten worden meestal op maat uitgewerkt. Een infoavond voor onthaalmoeders heeft dezelfde basisingrediënten als een infoavond voor ouders van kleuters, maar wordt anders gekruid. Ik informeer voor elke activiteit goed over doelgroep, plaats en tijd.

Mensen die interesse hebben kunnen naar de prijs informeren. Voor een infoavond rond lezen en voorlezen vragen we 180€ + 0,30€ vervoersonkosten. Voor uitzonderlijke opdrachten houden we rekening met het geheel.



Workshops: ateliers die inspireren en voor vuurwerk zorgen

De workshops die ik geef hebben allemaal te maken met boeken, verhalen, lezen en voorlezen, schrijven, taal, … Een workshop wordt altijd op maat uitgewerkt, ik hou rekening met de vraag van de organisator om inhoud, vorm en werkwijze vast te leggen. Voor wie is de workshop bedoeld, waarom volgen mensen een workshop, in welk geheel past die, welke thema's moeten aan bod komen, en nog meer zijn bepalende factoren.

"Ik hoop dat ik mensen kan inspireren om zelf creatief aan de slag te gaan met datgene wat ik aanbied. Mijn workshops zijn levendig, eenvoudig, interactief en voor iedereen haalbaar."

Een greep uit het aanbod voor kinderen:

Een verhaal als begin van een creatieve workshop: het verhaal is een aanzet voor de kinderen om zelf iets te doen. Voorbeelden:

  • De schepping van de vlinders: verhaal en schilderatelier: we maken een fantasiedier
  • Kalief ooievaar: verhaal en theaterworkshop: hoe maak je toneel met weinig middelen?
  • De gruffalo: verhaal als aanzet om te tekenen en te rijmen: rijm als verrassend taalspel
  • Familie in de hele wereld: Multiculturele collage maken: Wie ben ik? Waar woon ik?Waar kom ik vandaan?

Voorbeelden van creatieve taalateliers voor adolescenten en volwassenen:

  • Hoe kan je poëzie schrijven met jonge kinderen rond een thema?
  • Prentenboek maken met kleuterleerkrachten
  • Griezelige verhalen schrijven met schilderijen van oude meesters als inspiratiebron
  • Ideeën om theater te maken met kinderen
  • Hoe kan je met kinderen filosoferen, rond gevoelens werken?